tisdag 15 februari 2011

Mer livat förr...






Min blogg heter ju "full fart" och när jag läser mina inlägg så verkar det som att vi har det ganska lugnt här hemma... Kanske borde skriva lite mer o de livliga kaotiska dagarna oxå! Jag kollade i min dagbok från förr och kan konstatera att det blivit mycket lugnare nu då killarna är större :) Men jag tänkte skriva om en vanlig dag i vårt liv för länge sen då Milton var bebis ca10 månader, Wilmer 2år och Ludvig 3 år.

Vi har varit ute och jag går in med Milton och sätter på vatten i kastrullen och smör i stekpannan. Efter en halv minut kommer de andra in och vill ha hjälp med att ta av sig kläderna. Hjälper dem och rusar tillbaka till köket och sätter i spagettin i det kokande vattnet. Wilmer säger att hans byxor är våta, så jag går och hjälper honom av med byxorna. Hör att spagettin kokar över så jag springer dit. Torkar upp. Sen sätter jag köttbullar i stekpannan.
Milton ramlar och börjarr gråta, springer dit, men inget allvarligt. Går tillbaka till maten. Ser att Milton klättrar upp för den branta lofttrappan, får rusa dit och ta ner honom och stänga grinden. Wilmer har inga byxor och vill ha torra byxor, så jag fixar det. Rör om köttbullarna. Ludvig och Wilmer börjar sparkas så jag får gå emellan och blir arg. Milton ramlar från lofttrappan(bara 2 trappsteg), han har nämligen lärt sig att klättra över grinden... Ludvig drar ner ljuslyktor från bokhyllan, jag säger till (ganska irriterat). Jag börjar duka. Milton blir ( sen har jag skrivit nåt som jag inte kan uttyda) och försöker klättra upp i sin matstol, lyckas inte så han sätter sig i Wilmers stol istället och börjar slänga ner bestick. "Inte bråka" säger jag till de stora killarna som bråkar om samma leksak. Wilmer går och sätter sig vid bordet och häller upp mjölk som spills ut. Jag säger "vänta tills allt är klart" och så får jag torka upp. tur att jag gjorde enkel mat idag :) Innan jag satt mig spiller Milton ut vatten över sig. Wilmer skriker "Miltoon!" Ludvig säger" Bli inte arg på Milton!"
Nu kan jag sätta mig och börja äta!
Måltiden gick rätt så bra. Bara en som skulle bajsa och bli torkad mitt i måltiden och en som spillde ut lingonsylt, annars var det rätt så lugnt.
Efteråt undrade jag varför vi åt spagetti, då jag såg golvet...


Ja, så var det att ha tre småttingar så tätt, kul nu i efterhand :)
Lite bilder från förr.

1 kommentar:

  1. Ann-Sofie!!! Du är en riktig hjältemamma du!!!
    kramar Annika

    SvaraRadera