torsdag 28 juli 2011

Hemma från Finland


Tidigt imorse kom vi hem med båten från Finland. Vi har haft en underbar vecka där.
Vi har hunnit med mycket och nu är vi trötta...
Vi sov en natt i Vasa i mammas o pappas lägenhet och då hann vi shoppa lite grann i Vasa. Sen åkte vi vidare till Ytterjeppo, på landet. Där har mamma och pappa en sommarstuga, min mormor bor i ett hus där, min moster med man bor där och mina kusinbarn bor där oxå. Vi sover i ett litet rum i ett hus med toa som är byggt i anslutning till den gamla ladugården, trångt men mysigt :-)
Barnen älskar att vara på landet. De äter grönsaker och bär, klappar hundar, springer runt på de stora gårdarna och hälsar på hos alla på "backen".
De hann med lite bus oxå under vistelsen där... Inte visste ju de att de inte fick dra upp en massa morötter från min mosters grönsaksland och slänga in i hundarnas hagar. De trodde ju att hundarna gillade sånt! :-o
Min mosters man letade efter regnmätaren, som stått på gården, och Wilmer sa att han slängt den till hunden Oskar för han ville leka med den. Och mycket riktigt så låg den i Oskars koja, söndertuggad...
En dag undrade morfar(lite argt) varför en massa vedträn låg omkringslängda, när han hade staplat dem så fint längs med ladugårdsväggen... Barnen sa då att de hade gjort små hål i vedtravarna så att man kunde kika igenom, och därför dagit ut och slängt bort lite vedträn. Då fick de hjälpas åt och plocka upp allt.
Det var bara några av de grejer som hände.... hm...

Annars badade vi vid Tiskärssand (min favorit badstrand), barnen fiskade med morfar och plockade bär med morfar. Vi hade också 60 års fest för mamma i trädgården för den närmaste släkten. Varje dag umgicks med släktingar och en dag så fick jag och Johan gå på bostadsmässan i Karleby.

Idag har vi packat upp, jag har varit hos frisören och så grillade vi på kvällen :-)

Kommer säkert lite mer bilder senare....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar